Stelmaker of wagenmaker, stelmakerij of wagenmakerij

 

Een oude foto van een wagenmaker of stelmaker.

Een wagenmaker (ook wel stelmaker) is een persoon die in vroeger tijd (houten)karren, wagens en onderdelen daarvoor zoals wielen en askasten heeft gemaakt en repareert. Een stelmaker is de bouwer van het onderstel van de wagen. Hoewel er wagenmakers zijn die comfortabele koetsen hebben gemaakt, zijn de meesten van hen voornamelijk werkzaam voor boerenbedrijven. De grootste vraag is naar meerwielige karren en wagens geweest, maar hun assortiment omvat ook kruiwagens, eggen, ploegen, beerkisten, wanmolens, botermolens en kafmolens. Op bestelling worden speciale karren of wagens gemaakt voor ambachtslui: een bakkerswagen met soms de mogelijkheid een hond in te spannen, de zogenaamde hondenkar, een stootwagen voor timmerman of metselaar, een bierwagen speciaal ingericht voor het vervoer van biervaten of een mallejan.

De wagenmaker is hier bezig met he maken van een wiel. Rechts ligt al een wiel gereed.

 

De wagenmaker heeft meestal zelf zijn bomen gekocht, veelal bij publieke houtverkopingen die vroeger vaak hebben plaatsgevonden.

 

De bomen worden gezaagd met een ongeveer drie meter lange boomzaag. Daarna zijn de planken geruime tijd te drogen gelegd in een open overdekte loods.

 

Tussen de planken worden enkele latjes gelegd om de wind vrij spel te geven zodat het hout gelijkmatig droogt.

 

Van de planken worden later de balken en planken gezaagd die nodig zijn om de laadbak en het lamoen van de kar of de wagen te maken.

 

 

Een wagenmaker is hier bezig om het wiel af te werken.

Vakmanschap

 

Het meeste vakmanschap is vereist bij het maken van het houten wiel. Voor de spaken van de wielen wordt rechtdradig hout uitgezocht waaruit de spaken gekloofd worden. Om ervoor te zorgen dat de spaken strak in de wielen zullen zitten en niet zullen rammelen is het belangrijk dat het hout zeer droog is.

 

Daarom worden de spaken enkele jaren te drogen gelegd voor ze verder afgewerkt en toegepast worden. Het afwerken gebeurt met een snijmes. De spaken krijgen een ovale doorsnee met aan het ene eind een ronde pen met een gleufje, waarin na bevestiging in de velg een spie geslagen kan worden. Het andere eind krijgt een platte pen.

 

Het aantal spaken per wiel kan variƫren, veelal zijn het er twaalf. Het middendeel van het wiel, de dom, wordt gedraaid. Daartoe gebruikt men een groot draaiwiel dat door enkele helpers in beweging gebracht wordt en dat via een drijfriem in verbinding staat met een draaibank. In het geval van een twaalfspakig wiel worden twaalf rechthoekige gaten in de dom uitgekapt waarin de uiteinden van de spaken met de platte pen worden gestoken. De velg bestaat uit zes segmenten. In beide kopse kanten van elk segment wordt een gat geboord. In die gaten worden ronde pennen aangebracht. Deze kunnen van hout zijn of van metaal en worden ook dook en drevel genoemd. In de binnenkant van elk segment worden twee ronde spaakgaten geboord.

 

Ten slotte worden de velgsegmenten voorzichtig aan het twaalftal spaken geslagen, die reeds in de dom gestoken zijn. Nadien wordt het wiel naar de smid gebracht die er een ijzeren band omheen legt, die nog roodgloeiend is om te voorkomen dat de band eraf zal lopen. Als de band strak om het wiel gekrompen is, wordt er een gat door de dom geboord. Daarin wordt een taps toelopende bus aangebracht waarin later de as moet draaien. De as is evenals de bus kant en klaar gekocht.

 

Het aloude beroep leeft voort in de Nederlandse achternamen Wagenmaker(s) en Wagemaker(s). Ook Wagenaar en 'Wielenga' of 'Wielinga' verwijst naar dit beroep. Als achternaam kan het bijvoorbeeld verwijzen naar:

 

Wagenmakers

Linda Wagenmakers (1975), een Nederlands actrice en zangeres


Wagenmaker
Jaap Wagemaker, een Nederlandse kunstschilder
SS/MS Dokter Wagemaker, schroefstoomschip uit 1932
MS Dokter Wagemaker (2), dubbeldekveerboot van TESO

 

Wagemakers

Ed Wagemakers (1947), een Nederlands advocaat en voormalig politicus
Marc Wagemakers (1978), een Belgisch voetballer

 

De voormalige stelmakerij van AEilt en Edsko Melinga in Drieborg. Bron: Eigen verzameling.

 

 

 

Gerelateerd artikel:

In het artikel Drieborg, het laatste dijkdorp van Groningen, lees je over de stelmakerij van AEilt en Edsko Melinga in Drieborg, waar mijn grootvader en vader nog klant zijn geweest. Ook zelf ben ik daar wel eens binnen geweest. Ik herinner me nog heel veel stof, spinnenwebben en zaagsel. Helaas is de werkplaats met woning later afgebroken.


Deze pagina maakt deel uit van www.nazatendevries.nl.
Aan bovenstaande tekst is de uiterste zorgvuldigheid besteed. Desondanks kunnen er best fouten voorkomen.
Constateer je fouten en/of heb je vragen, correcties, aanvullingen...geef die dan even aan mij door via mijn E-mail adres.
Laat ook eens een bericht achter in het Gastenboek.
Hoogeveen, 17 juli 2020.
Samenstelling: © Harm Hillinga
.
Menu Artikelen.
Terug naar de HomePage.
Top